مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 7 مهر 1401 ساعت 01:022022-09-28سياسي

خواندنی های تاریخ| پشت پرده عملیات فتح المبین


«در این شرایط سخت، در این تنگنایی که واقعا نمی دانیم‏‎ ‏چه باید بکنیم، برویم از فرمانده معظم خودمان کسب تکلیف کنیم که چه کار‏‎ ‏باید کرد؟» این را شهید صیاد شیرازی درباره عملیات فتح المبین گفته و بعد تعریف کرده که چه شد.

- گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: عملیات فتح المبین فروردین سال 1361 در خوزستان اجرا شد و ماجرایش این است: 35 گردان ارتش به فرماندهی شهید محسن رضایی در این عملیات حاضر بودند و عراقی ها هم  با 7 تیپ زرهی و 20 تیپ پیاده و 10 گردان توپخانه به مصاف نیروهای ایران آمدند.

بسیاری بر این باورند که این عملیات نقطه عطف جنگ ایران و عراق است که در نهایت منجر به بیرون راندن نیروهای عراقی از بخش بزرگی از خاک خوزستان شد.

این عملیات به آزادسازی 2400 کیلومتر مربع از سرزمین های اشغالی، شامل ده ها بخش و روستا و نیز چندین جاده ارتباطی مهم منجر شد ؛ رمز عملیات یا زهرا (س) بود.

ماجرای عملیات فتح المبین در دفاع مقدس فقط همین نبود؛ دشواری های فراوان داشت و یک ماجرای مهم در پشت پرده داشت که به روایت شهید صیاد شیرازی چنین است: با تلاش حدودا سه ماهه، برنامه این نبرد را طرح ریزی کرده و نیروهایمان‏‎ ‏را از ابعاد مختلف مجهز و آن ها را در‏‎ ‏چهار محور عین خوش، پل نادری دزفول، شوش و رقابیه متمرکز کرده‏‎ ‏بودیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خواندنی های تاریخ| پشت پرده عملیات فتح المبین

خواندنی های تاریخ| پشت پرده عملیات فتح المبین